Fyrbodals kommuner driver omställningen till fossilfria transporter
– För att kunna ta uppdrag för Trollhättans Stad och bostadsbolaget Eidar kör vi sedan några år tillbaka på biogas. Vi har totalt sju biogasbilar i vår fordonsflotta, säger Mats Sörensen, delägare i Paintab i Trollhättan.
Alltfler el- och biogasbilar tar plats i kommunernas fordonsflottor. Antalet publika laddpunkter ökar snabbt och flera biogasmackar invigs i höst.
– Kommunernas målmedvetna satsning ger även näringslivet bättre förutsättningar att köra fossilfritt. Tillsammans har våra 14 kommuner en mycket stor köpkraft som påverkar utvecklingen långt utöver kommunernas egna utsläpp, säger Karin Stenlund, Fyrbodals kommunalförbund.
Halvårsrapporten för projektet Hela gröna vägen visar att Fyrbodals fjorton kommuner har kommit en bra bit på vägen att nå fossilfria transporter 2030. I satsningen ingår även kommunerna i norska Östfold och Follo, samt Elbilsföreningen och Gröna Bilister.
– I vår gränsregion finns det nu en bra bit över 1 000 publika laddpunkter, varav 500 har tillkommit det senaste halvåret, berättar Karin Stenlund, ansvarig för Affärsdriven miljöutveckling på Fyrbodals kommunalförbund.
– Antalet el- och biogasbilar i kommunernas egna fordonsflottor ökar också i snabb takt. I höst byts ännu fler diesel- och bensinbilar ut och det blir totalt cirka 600 el- och biogasbilar. Bland annat står Uddevalla för en stor ökning. I Strömstad, Dals Ed, Bengtsfors och Mellerud har kommunerna många biogasbilar på gång tack vare att företaget BRC investerat i nya biogastankstationer där.
Ett mycket gott exempel på hur kommunerna kan driva på utvecklingen ytterligare är Trollhättans Stad. Sedan åtta år tillbaka ställer kommunen krav på fossilfria transporter vid upphandling av olika tjänster.
– Fastighetsunderhåll är ett exempel på tjänster som vi vet innebär en hel del transporter, säger Stefan Griwall, upphandlingschef på Trollhättans Stad.
– För närvarande har vi ett 20-tal leverantörer inom fastighetsunderhåll som kör sina servicebilar på biogas eller el. Det är byggföretag, golvläggare, målerifirmor med flera som valt att köra fossilfritt för att kunna få avtal med kommunen.
– Våra politiker har tagit ställning för fossilfritt så här är det tydliga riktlinjer för oss inköpare, säger Stefan Griwall.
I kommunerna på den norska sidan av gränsen har fokus bland annat varit att inspirera kommuner och näringsliv att använda eldrivna arbetsfordon och arbetsredskap. Genom att låna ut fordon och maskiner för professionellt bruk kan barriären för att handla upp fossilfria arbetsfordon sänkas.
–Sedan utlåningen startade har bland annat 15 eldrivna hjullastare sålts enligt en lokal återförsäljare, berättar Guri Bugge, klimat- och energirådgivare i Östfold fylkeskommune.
– Vi har också satsat stort på att låta invånarna i flera kommuner låna elcyklar på biblioteket. Om fler väljer att cykla och låta bilen stå kan vi nå stora klimatfördelar, konstaterar Guri.
Från månadsskiftet juni/juli kan man följa med på Biogass Oslofjords roadtrip på tema biogas, med start i Norge och genom Fyrbodals kommuner ner till Göteborg. Följ turnén på #biogassroadtrip2018 och via Instagramkontot @biogassmargit.